pondělí 13. července 2015

#13 Něco ze zahrádky - Rozmarýnový sirup

Dnešní úkol Velké letní výzvy s Florentýnou (totiž "snězte něco ze zahrádky, počítá se i balkonová") by byl super easy, kdyby ovšem moji bylinkovou zahrádku na balkoně nedecimovaly letos ve velkém třásněnky a mšice. Rosení ani biologický boj nestačily, musela jsem se vytasit se silnějším kalibrem a bylinky jsou teď v karanténě. Chodím se na ně koukat, pozoruju, jak pomalu obrůstají zdravými listy, ale jíst se ještě aspoň 2 týdny nesmí. I tak jsem splnila bez problémů - k obědu byl květákový mozeček s petrželkovými bramborami a mraženou petržel mám v mrazáku za všech okolností.

Pro účely výzvy mi to ale bylo málo, tak jsem se rozhodla vyzkoušet další způsob, jak zužitkovat rozmarýn od taťky z chalupy - rozmarýnový sirup. vyčetla jsem, že by měl fungovat na zvýšení krevního tlaku, snižovat pocit chladu v končetinách a upravovat krevní oběh. To jsou věci, které se mi hodí i v létě, protože já mám nohy ledové jak tuleň i v pařáku :)








Rozmarýnový sirup


Na sirup jsem použila 4 větší snítky čerstvého rozmarýnu, 3 bio-citrony, 750ml vody a 750 g cukru. Vodu s nakrájenými citrony a rozmarýnem jsem přivedla k varu, nechala vařit 5 minut a nechala vychladnout. Přecedila jsem přes plátno, v odvaru rozpustila cukr, opět přivedla k varu, krátce svařila a nalila do vymytých lahví. Na sirupy mám nejraději tmavé lahve s patentním uzávěrem od Bernarda a pod. Moje milující chápající rodina mi je sbírá :)

Sirup je úžasně voňavý, chuťově velmi zajímavý. Bude super s perlivou vodou jako svěží letní limonáda, v zimě do čaje na prohřátí. Odhaduju, že kombinace s medem a zázvorem bude totální pecka do podzimních plískanic.


Co vy a bylinné sirupy? Které jsou vaše nej?

2 komentáře:

  1. Nejraději mám bezový :-) ale Tvůj rozmarýnový mě hodně navnadil. Rozmarýn už mám přerostlý, tak bych kromě postřiku proti klíšťatům mohla udělat sirup! A ještě k těm sviluškám apod. Osvědčilo se mi na začátku bylinkové sezony použít tyčinky Careo combi, které rostliny chrání před škůdci. Pravda, bylinky musí být chvíli v karanténě, nicméně pak mi pokaždé vydržely celou sezonu bez škůdců :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jen dodam, ze rozmaryn nesmi prejit varem, jinak ztraci sve lecive schopnosti

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.