čtvrtek 23. srpna 2012

Jak začít s látkováním III.

Čtvercové, vícevrstvé a tvarované plenky


Na trhu je v současnosti neskutečné množství druhů a značek plínek a je skoro nad lidské možnosti se v nich zorientovat. Můžete si vybrat jeden systém a z něj sestavit celou svoji výbavu. Nebo můžete kombinovat systémů několik a rozhodovat se vždycky podle aktuální situace, která plínka se vám zrovna nejlíp hodí. Touhle cestou jsem se vydala já a rozhodně to můžu doporučit.
Na netu můžete najít nejrůznější více či méně podrobné a systematické články o typech a druzích plenek. Já si nekladu za cíl pojmout všechno, protože zdaleka se vším nemám zkušenosti. Pokusím se ale nastínit možnosti, které máte, a přidám k nim své postřehy, co jsem zatím vysledovala.
Na začátek – tady je slovníček pojmů a zkratek :)


Takže, jaké druhy plínek vlastně existují?
Čtvercové plenky (čč – český čtverec)
Jsou nejjednodušší, nejlevnější a nejuniverzálnějším řešením. Dají se složit na zadeček různými způsoby (najdete tady) podle pohlaví a věku dítěte, konzistence stoličky a vaší zručnosti. Skládání vypadá ze začátku složitě, ale cvik dělá mistra, takže brzy zvládnou skládat i tatínci a babičky. Další výhodou je bleskové schnutí, což oceníte zejména v deštivých jarních a podzimních dnech, kdy teplota znemožňuje schnutí, ale topná sezona je v nedohlednu. Jsou maximálně univerzální, takže je využijete nejen po celé plenkovací období dítěte, ale také na blitíčka, jako maxi-bryndáky a později hadry na cokoli, co je třeba. Prostě osvědčená klasika :) Nebojte, doba, kdy se čtvercovky žehlily po obou stranách, je dávno pryč. Pokud nemáte dítko s extrémně náchylnou kůžičkou, můžete žehlit pro dobrý pocit v šestinedělí. Pak už stačí jen hezky rozklepat a uhladit před pověšením a hezky poskládat do skříňky.
Nevýhodou je určitě celkem malá savost. Na jedno přebalení si s jedinou plínkou vystačíte jedině u úplně malého miminka. Staršímu už bude plínku třeba dovycpat druhou plínkou složenou do úzké nudle nebo nějakou vkládačkou. Podle míry vycpání můžete mít štíhlounkou plínku na půl hodiny i balík, který vydrží přes polední spaní.
Pokud je vaše matka uložila na dno skříně s tím, že se přeci budou ještě hodit, tak je rozhodně nezahazujte. Hodně látkařek se dušuje, že žádné lepší už nikdy nikdo nevyrobil. Vaše matka bude šťastná a až u vás bude na návštěvě, bude se nad sušákem s plínkami zvláštně dojímat :) Pokud ale to štěstí nemáte a budete plínky kupovat, máte několik možností. Nejvíc doporučované jsou Kikko Lux a Libštátské plínky Extra kvality. Osobně bych dala přednost těm Libštátským, jsou vyráběné u nás, kdežto Kikko jsou dovezené z Číny. Můžete zvolit i dražší Kikko bambusové. Bambusové čtvercovky si zachovávají svoji úžasnou měkkost a hebkost po dlouhou dobu, jsou savější, ale také dražší. Navíc s epoměrně dost srazí. Rozměry jsou obvykle 70x70cm a 80x80cm, ale s těmi menšími si v pohodě vystačíte po celé plenkovací období. Další oblíbené plínky jsou z IKEA. Naopak rovnou zapomeňte na levné obrázkové plínky odněkud z Tesca. Materiál je hnusný i na to blitíčko, savost minimální a akorát vás budou mrzet vyhozené peníze.
Hodně holek používá čtvercovky hlavně na novorozence, kdy se přebaluje každou chvilku, protože miminko pořád kaká. Nízká savost tedy nevadí. Já jsem to taky vyzkoušela, ale nějak to nebylo nic pro mě. Synek hodně spal, hodně čůral a kakal jen párkrát denně, zato pořádně. Přes veškerou snahu se mi nikdy nedařilo dotáhnout novosklad tak, aby vaječinka nevytékala bokem, takže jsem musela pořád dokola prát i svrchní kalhotky. Na chuť jsem jim přišla až se zavedením příkrmů, kdy se konzistence stoličky změnila. U nechodícího dítěte jsem je pak používala celkem ráda, protože je to taková šup šup varianta na doma. A neocenitelné jsou pro mě na bezpračkových akcích, kde by v ruce ždímané kalhotkovky schly půl století. Mám asi 50 poděděných plínek ještě po mně a sestrách a 10 plínek z IKEA. I když jsem je na malé miminko nepoužívala, stejně přišly vhod a ob den jsem je všechny otočila – měli jsme totiž super poblijóna :)
Druhé miminko naopak bylo předpisově "neustále kakací" a první týdny jsem opravdu musela přebalovat snad co půl hodiny. Takže jsem s pokorou vyndala čtvercovky ze šuplete a s láskou skládala novosklad :)
Všechny čvtercovky vyžadují použití svrchních kalhotek. Na novosklad se nejvíc doporučují PULky Haipa Daipa, ale jdou využít i Thirsties, Anavy, Imse Vimse Organic, Baby Lucy Fix (a samozřejmě i jiné, které jsem nezkoušela, tak neporadím). Moc se na ně nehodí vlňáčky, protože čč nepatří mezi nejspolehlivější pokud jde o zachycení vaječinky a vlňáčkům nesvědčí časté praní.


Vícevrstvé plínky (vv)
Jsou také čtvercové, uprostřed ale mají pruh o více vrstvách. Mají tedy podstatně vyšší savost než obyčejné čč. Nemají žádné gumičky, takže doba schnutí je kratší než u kalhotkových plen. Dají se různě poskládat pro kluky nebo holčičky. Prodávají se v několika velikostech. Pokud koupíte menší velikost, později je využijete jako vkládačky. Pokud koupíte naopak větší velikost, můžete ji zpočátku zkracovat zahnutím. Jsou tedy skoro stejně univerzální jako čč.
Vícevrstvé plenky se vyrábí z různých materiálů, nejčastěji z kepru, úpletů, jemných tkanin nebo bambusového froté. Použitý materiál samozřejmě má vliv na jejich savost. Někdy můžou být součástí kalhotkové plínky jako extra savá vkládací plenka na noc. Je možné je žehlit, ale není to určitě nutné.
Já jsem podědila 5 kousků neznámé značky, jsou z bavlněného kepru a jsou moc fajn na rychlé přebalování v době, kdy už se nepotýkáme s vaječinkou. Jsou dobré na bezpračkové akce jako varianta na výlet, když nechci přebalovat tak často. I bez vkládačky mi vydrží 1,5 – 2 hodiny. Na druhé miminko jsem si našila několik vv z pružného bambusového froté. Jde z nich umotat kalhotkový sklad, který krásně těsní, netlačí a umožňuje pohyb nožiček. Z keprových to nejde. Bambusové forté je zároveň mnohem měkčí a hebčí než bavlněný kepr. Na malé miminko jsem je používala na sklad, později na rovno do kapsovek (kapsové AIO). Tuhle variantu jsem si hodně oblíbila, kojenci vydrží 1,5-2 hodiny, dvouleťákovi míň, ale zase je to super žešení při trénování na nočník - hned dole, hned zpět.
I na vv jsou potřeba svrchní nepropustné kalhotky stejně jako na čč.

Tvarované plenky
Jsou zvláštní kategorií plenek, do které se zahrnují všechny plenky, které se nedají zahrnout nikam jinam. Patří sem třeba zavazovací plenky Disana a Baby Idea. Jejich výhoda je v tom, že plánku můžete vycpat čím chcete a tím přizpůsobit savost stejně jako u čč, ale na rozdíl od nich díky zavázání dobře drží a těsní kolem nožiček, takže dítku nikudy nic nevyteče ven. Nemají gumičky, což výrazně zrychluje schnutí a prodlužuje životnost (protože právě gumičky jsou nejchoulostivější částí plínky). Hodí se na široké balení, protože celá plínka dobře a celkem pevně drží nožičky ve správné abdukční poloze.

Zavazovačky nejsou nepropustné, musíte použít svrchní kalhotky. Protože jsou ale celkem spolehlivé, můžete použít i vlňáčky. V létě hodně látkařek používá zavazovačky jen tak bez kalhotek a přebalí, když vlhkost prosákne na povrch.
Do téhle kategorie patří i plínky specifických tvarů, jako jsou třeba Haipa Daipa s „chobotem“ a další originální systémy, které postupně přibývají.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuju za návštěvu a za komentář :)
Všechny reakce mě moc těší a podle možností se snažím i odpovídat.